dinsdag 1 september 2009

Alle ZOOPjes op een rij...

Tijdens de voorbereiding van een markt wordt het altijd een gezellige chaos bij ons in de woonkamer. Overal liggen vellen papier die nog tot labels geknipt moeten worden, stapels zeep in verschillende mate van ingepakt zijn, velletjes met prijsstickertjes en allerhande spullen die mee moeten naar een markt zoals een laken, schalen en borden om de zeep op te presenteren, en noem maar op.
Op zaterdag viel me opeens op dat de stapel met zeep er van bovenaf eigenlijk best grappig uit zag, dus ik heb er een foto van gemaakt:


Ik had echt een enorme hoeveelheid mee deze keer, want onder bijna iedere zeep die je op deze foto ziet liggen er nog 4 van dezelfde soort!
De markt zelf.....nee daar gaan we het niet meer over hebben! Het was een leerzame ervaring, laat ik het daarop houden.

2 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend gezicht!!! Zijn dat HP zepen of CP??? Heb zelf moeite met het kleuren van de zeep als ik HP maak...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn allemaal CP zepen. Ik heb wel een paar keer HP gedaan, maar vind de structuur toch echt minder mooi dan bij CP.
    Voor de lezers die deze termen niet kennen: CP staat voor 'Cold Process', de vetten worden met de natriumhydroxideoplossing gemengd, gekleurd en gegeurd en in de mal gegoten. Soms loopt de temperatuur hierbij op (gellen) maar dat hoeft niet. De zeep moet nog minimaal 4 weken doorreageren en drogen.
    HP staat voor 'Hot Process'. Hierbij gaat de zeepmassa in de oven of bijvoorbeeld een bain Marie om te worden verwarmd tot het is uitgereageerd. Dan kan het nog worden gegeurd en gekleurd, en het koelt in de mal af tot een vaste zeep, die minder lang hoeft te staan voor het gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen