dinsdag 17 november 2009

Spelen met een spiegelreflexcamera: glans

In een eerdere post over de 'Alchemie'-zeep noemde ik dat ik het jammer vond dat de glans die ik in het echt wel zag op de foto niet zo goed overkomt. Mijn broer legde een link naar een video op Ted.com waarin beschreven wordt hoe opnamen met gepolariseerd licht gebruikt worden om levensechte digitale gezichten te creeren, voor bijvoorbeeld videogames. Dat vond ik wel interessant, en mijn broer is altijd in voor experimenten met zijn digitale spiegelreflexcamera. Afgelopen weekend zijn we een uurtje aan het spelen geweest. De resultaten zijn zeer verrassend (vind ik zelf) maar wel erg leuk! Een foto van de 'Heppie Hippie'-zeep:
En ook nog een foto van de 'Alchemie'-zeep:
Deze foto's zijn ieder eigenlijk opgebouwd uit twee afzonderlijke foto's, die genomen zijn met een polarisatiefilter voor de lens. De richting van het polarisatiefilter verschilde 90 graden tussen de twee opnamen. Als je deze twee foto's nu van elkaar 'aftrekt' (dus per pixel het verschil bekijken) krijg je de foto's zoals ze hierboven staan afgebeeld. De omgeving van de zeep is zwart, want het licht is daar ongepolariseerd, dus op beide originele foto's precies hetzelfde (geen verschil = zwart). Maar van de zeep zelf komt de glans extra goed naar voren. Op de foto van de Heppie Hippie zeep kun je zelfs de sporen zien van het poetsen met alcohol. Ook het relief van de zepen wordt extreem uitvergroot. We hebben ook geprobeerd om door te spelen met de belichting te kijken of we mooiere foto's voor in de webwinkel kunnen maken. De resultaten daarvan komen later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten