maandag 27 april 2009

Bruisballen?

Ben je wel eens in een Lush winkel geweest? Heb je je ook vergaapt aan hun mooie bruisballen (Bath ballistics noemen ze het ook wel...)? En heb je je toen ook afgevraagd waarom je ongeveer 5 euro uit zou geven aan 1 keer badderen?
Bruisballen zijn feitelijk heel eenvoudige dingen. Mix citroenzuur met natriumbicarbonaat (baking soda). Als dit in aanraking komt met water (in je bad bijvoorbeeld!) reageren deze twee, waarbij onder andere koolzuurgas ontstaat, en ziedaar je bruis. Je kan de bruisballen nog opleuken, en dat doen ze bij Lush ook, met kleurtjes, geurtjes, verzorgende olieen en vetten, een emulgator, zodat dat vet niet op het oppervlak van je bad blijft drijven, en misschien ook een tenside waar je mooi blijvend schuim van krijgt. Maar feit blijft dat het belangrijkste wat er in hun (en andere) bruisballen zit (naast een heleboel marketing blabla) citroenzuur en natriumbicarbonaat is. En dat is dus helemaal niet zo verschrikkelijk duur, zeker niet als je het per ton in kan kopen.
Van dit soort dingen word ik altijd een beetje rebels en opstandig, en dat wil ik dan ook zelf kunnen maken. Maar hoe eenvoudig het concept ook is, het is nog niet zo makkelijk om het echt goed te krijgen. Tot nu toe in ieder geval, zijn ze bij mij altijd te zacht geweest, of er ontstonden kratertjes op het oppervlak, ze zakten uit, plakten aan elkaar, en allerlei andere misere. Bruisen deden ze overigens nog wel prima, maar het zag er gewoon wat minder leuk uit.
De afgelopen dagen was er op het Zeepmakersgilde weer een drukke discussie over bruisballen. En er werd een recept gegeven dat ik al eens eerder had gezien, maar toen had ik het te druk om het uit te proberen. En aangezien de gebruikte verhoudingen een beetje anders zijn dan wat ik tot nu toe steeds gedaan heb, was het het proberen waard, en ik ben er net mee aan de slag gegaan.
Ik heb er gelijk maar een drie-in-een experiment van gemaakt. Weer een nieuw kleurtje uit Amerika geprobeerd, nieuw recept dus, en mijn mallen had ik ook nog niet gebruikt. Ik heb een medium bolvorm uit de knutselwinkel gebruikt, en een siliconenmal die ik dit weekend gekregen heb (bedankt Lia!). Nu moet het een aantal dagen drogen. Als het me deze keer WEL gelukt is krijgen jullie de foto's natuurlijk te zien. En als het niet lukt, ga ik het natuurlijk op den duur toch nog weer een keer proberen. Ik moet en ik zal leren hoe je bruisballen maakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten